Sessió
27/03/2012, a l'EAP TERRES DE L'EBRE.
Avui la Clara m'ha ensenyat com es fa una
demanda d'intervenció fisioterapeutica, partint de dos casos.
CAS 1: Alumne de P4 amb dictamen. La
demanda inclou les dades bàsiques de l'alumne, a més del motiu de
la demanda. Les dificultats observades, en aquest cas problemes de
motricitat fina i motricitat gruixuda.
Els pares no podem portar a la nena a la
fisioterapeuta del CDIAP, perquè no tenen mitjà de transport. També
s'adjunta l'informe realitzat pel pediatra del CAP.
Es farà una derivació interna a la
fisioterapeuta del EAP.
CAS 2: Alumne de P3 sense dictamen. El
motiu de la demanda és baixa coordinació de moviments, mal control
postural, baixa coordinació oculo-motriu. Al primer trimestre havia
d'assistir a la fisioterapeuta del EAP però no ho van fer perquè
estaven al Marroc. S'adjunta a la demanda un informe amb observacions
realitzades per la mestra i per la psicomotricista del nen.
Un
cop elaborades les demandes, ajudo a la Clara amb la correcció de
les proves EFAI 1. L'EFAI 1 és una prova què passa col·lectivament
a alumnes de 2n fins a 4t de primària, hi ha continguts de memòria,
raonament, numèric i verbal, raonament perceptiu, raonament espaial,
a més d'una autoavaluació sobre com ha anat la prova.
L'EFAI
avalua la intel·ligència general, s'avalua la capacitat d'actuar de
l'individu per resoldre àgilment diferents tipus de problemes que
puguin implicar aspectes verbals, numèrics o conceptes abstractes i
simbòlics. En general reflexa la seva agilitat i aptitut per raonar
i establir judicis, comprendre relacions i utilitzar eficaçment el
coneixementadquirit. Pot predir el seu potencial per adquirir nous
coneixements de forma àgil i efectiva.
En cas d'obtenir resultats baixos:
·
Pot haver la presència de certes limitacions per executar
processos mentals complexos que requereixin abstracció i treballar
mentalment amb diferent tipus d'informació.
·
Baixa capacitat per jutjar, comprendre i raonar amb diferents tipus
de contingut o lentitut en el processament de la informació.
·
Certes dificultats a l'hora d'adquirir nous coneixements i
informacions. Pot requerir més temps i un ensenyament més directe i
supervisat per adquirir determinats coneixements.
Si
s'obtenen alts resultats:
·
La capacitat per executar àgilment processos mentals complexos que
impliquin la conceptualització i transformació de la informació.
·
Satisfactòria capacitat i agilitat per jutjar, comprendre i raonar
amb diferents tipus de continguts.
·
Bon potencial per adquirir
nous coneixements.
La
Clara m'explica
altres proves què es realitzen amb alumnes d'Educació Primària:
·
TALEC
(Test
d’Anàlisi de Lectura i Escriptura en Català):
Bateria diagnòstia per l'avaluació i diagnòstic del llenguatge,
parla i veu. És una prova d'aplicació individual dirigida a
nens amb un aprenentatge de la lecto-escriptura insuficient o
anòmala. L'edat d’administració està compresa entre 6 i 10 anys,
o més grans si hi ha dificultats lectores. La duració depèn de les
característiques del subjecte avaluat, normalment entre 30-40
minuts. Té per objectius determinar els nivells generals i les
característiques específiques de la lectura i l’escriptura
d’infants en edat d’adquisició del procés lector i escriptor.
La prova consta d’una
versió en llengua castellana (T.A.L.E.) i d’una en llengua
catalana (T.A.L.E.C.). El material amb què compta és: 4 Cartolines
de lletres, síl·labes i paraules, textos per a la lectura,
comprensió i dictat. A més de plantilles de correcció i llibreta
de resultats.
S'avalua la lectura
a partir de: lletres, síl·labes, paraules, comprensió i velocitat
lectora. I l'escriptura mitjançant: lletres, sil·labes,
paraules, frases, redacció dictat i còpia.
Al TALEC es puntuen les
omissions, substitucions, addicions, inversions, entre d’altres.
També l’ortografia arbitrària i natural i la cal·ligrafia.
Utilitzant les plantilles de correcció es calcula la puntuació
directa (PD). S’han de tenir en compte tant els errors comesos com
el temps que s`ha tardat en fer la prova. Les taules de la llibreta
de resultats ens serveixen per passar la PD a la puntuació
percentil. Si el resultat és inferior al percentil 20,
aproximadament, ens trobem davant d’un cas preocupant de
lecto-escriptura.
·
PROLEC-R:
La bateria PROLEC és un dels referents més importants per
l'avaluació de la lectura. Està basada en el model cognitiu, i es
centra en els processos que intervenen en la comprensió del material
escrit: identificació de lletres, reconeixement de paraules,
processos sintàctics i processos semàntics. El PROLEC-R segueix la
mateixa filosofia, tractar de saber quins components del sistema
lector no funcionen en els nens que no consegueixen aprendre a
llegir. En primer lloc, es consideren els temps d'execusió juntament
amb els acerta per poder determinar la precisió i eficiència
lectores. Per altra banda, s'han eliminat les tàsques poc
discriminatives i modificat l'estructura d'altres per millorar les
seves propietats psicomètriques. Es pot passar a partir de 1r de
Primària, i s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació als últims nivells
d'Educació Primària (5è i 6è). També s'ha incorporat a
l'avaluació un nou mecanisme a destacar: la comprensió oral.
·
PROLEC-SE:
Bateria diagnòstica adreçada a infants de 10 a 16 anys, que té per
objectiu l'avaluació dels processos lectors que intervenen en la
comprensió lectora.
El fet de conèixer i poder treballar amb diferents bateries diagnòstiques és un fet nou per a mi, ja que tot i què n'havia sentit a parlar d'alguna d'elles, en desconeixia la seva utilitat, i mai les havia pogut veure en persona. Com a psicopedagogs competents hem de saber dels diferents recursos que disposem i com s'utilitzen, i les bateries diagnòstiques en són un de molt útil i important per a descartar o detectar alguna dificultat.
Per acabar
també m'informa del canvi de normativa sobre la seva tasca com a psicopedagoga de l'EAP, que
començarà a aplicar-se el proper curs.
Actualment
s'elaboren dictàmens en els següents casos: canvi d'etapa, canvi de
centre, escolarització compartida, inici d'escolarització i per
dictamen de reconeixement. A partir d'ara només s'elaboraran en cas
de canvi de centre o canvi d'etapa.
Els antics
dictàmens de reconeixement, quan els mestres realitzen la demanda,
passaran a ser informes de reconeixement, els quals necessitaran més
implicació per part del centre. Tot informe haurà de tenir un PI
que s'haurà de realitzar com a mínim dos mesos abans de fer
l'informe de reconeixement. Tindrem en compte que el PI es realitza
quan hi ha un cicle de retard o un curs de repetició. Caldrà
adjuntar sempre, si n'hi ha, infomres de psicolegs privats, CSMIJ...
Si els psicolegs elaboren un informe, per casos socials, també se li
entregarà a la psicopedagoga per adjuntar-ho al PI.
El primer
trimestre els psicopedagogs s'hauran de dedicar a la detecció de P3
i realitzar les derivacions al CDIAP i elaborar els informes de
reconeixement pertinents.
Els
anomenats trastorns greus d'aprenentatge desapareixeran i
s'englobaran dins dels trastorns de desenvolupament. Tampoc estaran
incloses les altes capacitats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario