Sessió
3/05/2012, a l'ESCOLA. Passar el CUMANIN alumna P5.
Durant
aquesta sessió passem part del CUMANIN a una de les nenes en qual es
centra el Pràcticum II. No podem acabar de realitzar-lo ja que la
nena és molt moguda i li costa centrar-se en les diferents ordres
que se li donen i sobretot les activitats de caire més cognitiu.
El CUMANIN,
Questionari de Maduresa Neuropsicòlica Infantil, és per realitzar
de manera individual a infants entre 3 i 6 anys. La durada de la
prova normalment oscil·la entre els 30 i els 50 minuts, tot i que
aquest cas no el podem realitzar ni en una hora i mitja.
Les
puntuacions obtingudes mitjançant percentils són per observar
l'índex de desenvolupament.
El CUMANIN
es divideix en dos blocs, escala principal que inclou:
psicomotricitat, llenguatge articulatori, llenguatge comprensiu,
llenguatge expressiu, estructuració espacial, visopercepció,
memòria icònica, ritme. El segon apartat, escala auxiliar: atenció,
fluidesa verbal, lectura, escriptura i lateralitat. Un total de 13
escales, que constitueixen un ampli repertori de proves que permeten
avaluar el grau de maduresa neuropsicològica de l'infant, així com
la possible presència de signes de disfunció cerebral, especialment
en aquells casos en què les puntuacions siguin significativament més
baixes que les corresponents a l'edat cronològica.
El CUMANI
es passa a infants amb dificultats d'aprenentatge. La necessitat de
previndre i identificar els signes neurològics serà molt útil
detectar-ho durant aquest franja d'edat, ja que és entre els tres i
sis anys quan major desenvolupament cognitiu s'observa en els
infants.
El CUMANI es
passa a infants quan es detecta algun tipus de trastorn
en el procés d'aprenenatge de lectura, escriptura, ortografia,
raonament o càlcul, tot i què la intel·ligència estigui dins de
límits normals, ja que pot existir una disfunció en el sistema
nerviós central, o deficiències. A més, també poden existir
altres deficiències sensorials, psíquiques, socioculturals o
pedagògiques que acompanyin les dificultats d'aprenentatge, però
cap d'aquestes és la causa de les dificultats d'aprenentatge. És
important perquè aquestes dificultats persisteixen en l'individu
quan passa a l'edat adulta.
Alguns
dels factors de risc dels infants amb dificultats d'aprenentatge en
edat preescolar són:
• Antecents
familiars amb Dificultats d'aprenentatge.
• Trastorns
perinatals.
• Trastorns
del desenvolupament psicomotor.
• Retraç
del llenguatge.
• Trastorns
de conducta.
• Baixa
consciència fonèmica.
• Trastorns
de lateralitat.
• Deficiències
en l'aprenentatge de preescriptura i prelectura.
Els
principals signes neurològics poden ser:
• Trastorns
psicomotrius: hiperactivitat, alteracions del
to muscular, reflexos anormals o asimètrics, trastorns de
coordinació i equilibri, trastorns de la motricitat fina o gruixuda,
altres trastorns motrius com (sincinesies, nistegmies, tremolors,
etc.).
• Trastorns
sensorio-perceptius:agnosies visuals,
espacials, auditives o tàctils; trastorns viso-perceptius,
desorientació espacial, baixa discriminació audioperceptiva,
alteracions de l'esquema corporal.
• Altres
signes trastorns del llenguatge, dificultats
d'aprenentatge, alteracions en els processos cognitius (atenció,
memòria i raonament), lleugeres alteracions en l'exploració
neurològica i neurofisiològica, trastorns de conducta.
La finalitat de
l'avaluació neuropsicològica en la infància consisteix en
constatar les conseqüències que té el funcionament alterat del
sistema nerviós sobre la conducta i les funcions cognitives. El
CUMANIN és un sitema integrat d'exploració neuropsicològica que
ens permet conèixer el grau de desenvolupament maduratiu aconseguit
en cadascuna de les àrees explorades. Es pot utilitzar la prova per
valorar el procés de maduració aconseguit pel nen al llargdel
templs, mitjançant avaluacions periódiques, i igualment pot servir
com línia de base per realitzar programes de rehabilitació i
desenvolpuament neuropsicològic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario