domingo, 27 de mayo de 2012


Sessió 3/05/2012, a l'ESCOLA. Passar el CUMANIN alumna P5.

Durant aquesta sessió passem part del CUMANIN a una de les nenes en qual es centra el Pràcticum II. No podem acabar de realitzar-lo ja que la nena és molt moguda i li costa centrar-se en les diferents ordres que se li donen i sobretot les activitats de caire més cognitiu.

El CUMANIN, Questionari de Maduresa Neuropsicòlica Infantil, és per realitzar de manera individual a infants entre 3 i 6 anys. La durada de la prova normalment oscil·la entre els 30 i els 50 minuts, tot i que aquest cas no el podem realitzar ni en una hora i mitja.

Les puntuacions obtingudes mitjançant percentils són per observar l'índex de desenvolupament.

El CUMANIN es divideix en dos blocs, escala principal que inclou: psicomotricitat, llenguatge articulatori, llenguatge comprensiu, llenguatge expressiu, estructuració espacial, visopercepció, memòria icònica, ritme. El segon apartat, escala auxiliar: atenció, fluidesa verbal, lectura, escriptura i lateralitat. Un total de 13 escales, que constitueixen un ampli repertori de proves que permeten avaluar el grau de maduresa neuropsicològica de l'infant, així com la possible presència de signes de disfunció cerebral, especialment en aquells casos en què les puntuacions siguin significativament més baixes que les corresponents a l'edat cronològica.

El CUMANI es passa a infants amb dificultats d'aprenentatge. La necessitat de previndre i identificar els signes neurològics serà molt útil detectar-ho durant aquest franja d'edat, ja que és entre els tres i sis anys quan major desenvolupament cognitiu s'observa en els infants.



El CUMANI es passa a infants quan es detecta algun tipus de trastorn en el procés d'aprenenatge de lectura, escriptura, ortografia, raonament o càlcul, tot i què la intel·ligència estigui dins de límits normals, ja que pot existir una disfunció en el sistema nerviós central, o deficiències. A més, també poden existir altres deficiències sensorials, psíquiques, socioculturals o pedagògiques que acompanyin les dificultats d'aprenentatge, però cap d'aquestes és la causa de les dificultats d'aprenentatge. És important perquè aquestes dificultats persisteixen en l'individu quan passa a l'edat adulta.
Alguns dels factors de risc dels infants amb dificultats d'aprenentatge en edat preescolar són:

Antecents familiars amb Dificultats d'aprenentatge.
Trastorns perinatals.
Trastorns del desenvolupament psicomotor.
Retraç del llenguatge.
Trastorns de conducta.
Baixa consciència fonèmica.
Trastorns de lateralitat.
Deficiències en l'aprenentatge de preescriptura i prelectura.

Els principals signes neurològics poden ser:

Trastorns psicomotrius: hiperactivitat, alteracions del to muscular, reflexos anormals o asimètrics, trastorns de coordinació i equilibri, trastorns de la motricitat fina o gruixuda, altres trastorns motrius com (sincinesies, nistegmies, tremolors, etc.).

Trastorns sensorio-perceptius:agnosies visuals, espacials, auditives o tàctils; trastorns viso-perceptius, desorientació espacial, baixa discriminació audioperceptiva, alteracions de l'esquema corporal.

Altres signes trastorns del llenguatge, dificultats d'aprenentatge, alteracions en els processos cognitius (atenció, memòria i raonament), lleugeres alteracions en l'exploració neurològica i neurofisiològica, trastorns de conducta.


La finalitat de l'avaluació neuropsicològica en la infància consisteix en constatar les conseqüències que té el funcionament alterat del sistema nerviós sobre la conducta i les funcions cognitives. El CUMANIN és un sitema integrat d'exploració neuropsicològica que ens permet conèixer el grau de desenvolupament maduratiu aconseguit en cadascuna de les àrees explorades. Es pot utilitzar la prova per valorar el procés de maduració aconseguit pel nen al llargdel templs, mitjançant avaluacions periódiques, i igualment pot servir com línia de base per realitzar programes de rehabilitació i desenvolpuament neuropsicològic.


No hay comentarios:

Publicar un comentario